tisdag 18 mars 2014

Veckoreflektion - v. 7

Måndagen gick åt till lära kurslitteratur som vi sedan hade ett seminarium kring på tisdagen. Detta seminarium blev en stark konstrast till det vi varit delaktiga i under vår vistelse på Pedagogen. Det utformade sig så att vi fick skriva ner begrepp ifrån litteraturen som vi tyckte var antingen svåra eller intressanta. Sedan gick vi igenom några av dem muntligt och samlade dem i mitten av en fyrkant som låg utmärkt på golvet. Seminariet kom att bli likt en ”flerstegsraket” där varje delmoment ledde vidare till nästa. Under seminariet skrev vi ytterligare fler begrepp, sållade ut vissa som vi tyckte var ovidkommande och grupperade de som tänktes ha med varandra att göra. Sedan delade vi in oss i grupper för att binda ihop de nuvarande grupperingarna av begrepp till enhetliga modeller. Dessa modeller blev sedan föremål för vår presentation och varje grupp berättade hur de tänkt kring sin modell. Avslutningsvis band vi ihop alla modeller till en enda stor och jag tyckte detta skapade en stark bild av hur hela resonemanget från både seminariet och kurslitteraturen hängde samman.

Efter lunch på, samma dag, hade vi därefter en föreläsning i samtida konst med Fredric Gunve. Föreläsningen var väldigt ytlig till innehållet, dock var detta inget negativt. Detta eftersom föreläsningen listade en lång rad av konstnärer varav vissa jag inte alls kände till var det intressant att exponeras för dessa och se hur de varit- och är- verksamma. Föreläsningen gav också en överblick på vilka trenderande ämnen och ställningstaganden som samtidskonsten drivit fram.

Onsdagen ägnade jag åt assignment nummer 2.

Under torsdagen reflekterade vi över vad vi gjort under assignment ett och två. Det var mycket att reflektera över på kort tid, men det var roligt att få se en sammanfattning av vad alla hade spenderat de senaste onsdagarna med och att dessutom få komma med konstruktiv kritik.

En anledning till varför reflektionen gick så snabbt var för att vi skulle hinna med ett sokratiskt samtal också. Med det förra samtalet i åtanke så vet jag nu att det inte sköttes helt korrekt. Vi hade t.ex. i det förra samtalet ingen utomstående antecknare, vilket kunde ha förenklat sammanfattningen för oss. Detta hade vi dock nu när vi hade en lärare med i gruppen och möjliggörandet av diskussion på metanivå gjorde att uppfattningen om samtalet var mycket klarare denna gång.

När sedan fredagen kom, så var det dags för ett seminarium och föreläsning utifrån Barns bildskapande (2004). Föreläsningen tog som förväntat upp de viktigaste punkterna ifrån kurslitteraturen. Men jag var inte nöjd med utformningen av seminariet. Det var tydligen tänkt att detta skulle vara en kombination av föreläsning och seminarium. Dock upplevde jag att vår föreläsare Rebecka Nordström Graf tog upp lite väl mycket plats under seminariedelen, som mest blev en förlängd del i föreläsningen. Det gavs väldigt lite utrymme till samtal mellan oss studenter och svaret kom alltid från föreläsaren.


I övrigt kan jag säga att föreläsningsdelen ändå var givande eftersom jag nu förstår ännu mer var litteraturen vill ta upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar