tisdag 18 mars 2014

Veckoreflektion - v. 9

Veckan började med att hela klassen missade en halvtimme av måndagens föreläsning p.g.a. en miss i schemaläggningen, det var mycket tråkigt men det kändes som att vi ändå kunde ta del av det viktigaste innehållet.

Tisdagens föreläsning och seminarium med Lars-Åke Kernell var väldigt bra. Till dess skulle vi ha förberett ett välslipat argument som vi skulle lyfta fram under dagen. Det var dock oklart innan i vilken form detta skulle framföras och jag kan uppleva att mitt argument var allt för ämnad att läsas i sitt textformat för att hålla som muntligt argument, då redovisningen skedde på det viset.  

Vi diskuterade och behandlade frågan om varför bildämnet bör få mer plats och tid i dagens skola, ett ämne som verkligen tål att talas om då vi alla bildlärare bör vara förberedda att svara på frågor som; ”varför ska man läsa bild?”. Eftersom diskussionerna som flöt genom seminariet drevs av oss studenter och utifrån våra delade erfarenheter upplevde jag att vi skapade en realistisk bild av debatten. Tack vare detta känner jag mig tryggare i att bemöta motståndet som inte ser värdet i den mycket viktiga bildunderviningen.

Onsdagen spenderades med assignment nummer fyra.

Som vanligt var det givande att, under torsdagen, ta del av de andra studenternas lösningar på veckans assignment. Det mest påtagande under denna reflektion var hur vi alla blir mer och mer trygga med att utforska nya uttrycksformer. En mycket inspirerande observation.

Under fredagen ledde två studentgrupper varsitt sokratiskt samtal, jag var del i en av grupperna och agerade observatör. Då jag redan provat positionen som samtalsledare var det en utmaning i sig självt att sitta tyst under samtalet, men att föra anteckningar gick dock utan problem.


Samtalen berörde ämnen som: ”Spelar det någon roll vem konstnären till ett verk är, för uppfattningen?”, ”Politiska perspektiv på främlingsfientlighet och nazism”, ”Vad är konst?” och ”Vad kan ändra uppfattningen av konst?”. Jag fick ta del av diskussionen kring de två sistnämnda ämnena och jag blev väldigt engagerad. Väldigt många bra synpunkter kom från mina studentkolegor, vilket resulterade i många insiktsfulla frågeställningar. Min uppfattning av konst och vad det är har därmed fördjupats avsevärt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar