måndag 12 maj 2014

Makt - Delrapport #5

Med detta inlägg vill jag summera och förtydliga min skapandeprocess samt göra ytterligare reflektioner på gestaltningen, i kronologisk ordning, från dag ett till nu.

Visionen kom snabbt vid det första annonserandet av temat makt och jag kunde snabbt plocka upp på en känsla, eller en stämning som jag var intresserad av att förmedla. Vid det laget hade jag länge varit intresserad av att gestalta, vad som jag då liknade vi monumental rädsla, något som sedan fick en annan benämning i och med mitt undersökande av den andra idén med mitt projekt; att undersöka makt-element i konsten. Jag ville undersöka vilka former, färger, kulturella symboler och kompositioner som spelar roll för att vi (främst vi i västvärlden) ska tolka ett konstverk som att det innehar makt.

För att hitta information om detta sökte jag på internet och skumläste artiklar och studerade bilder, jag gick också ut och följde upp intressanta observationer från nätet ute i verkligheten, så som t.ex. formen hos obelisken, en respektingivande, ståtlig, geometrisk form som sätter sitt värde över betraktaren. Jag insåg vikten av att inte använda en fast förebild för min gestaltning, för då jag fortfarande var intresserad av att förmedla en känsla och en stämning var det viktigt att det var just detta jag borde försöka hitta och använda mig av. Så jag absorberade intrycken från olika håll och filtrerade dem genom mig så att en produkt som speglade det gemensamma hos inspirationskällorna kunde skapas.

En tydligare bild visade sig och jag försökte skissa fram något som tog formen av en installation i stor skala. Detta mynnade ut i en idé om en obelisk med fanor vid dess sida. Då denna idé fortfarande var ung fanns det tankar på att ytorna i installationen skulle bära på former och färger som jag snappat upp under den undersökande processen, men efter att jag provat idén verbalt under handledningstillfällen beslutade jag att undvika dessa detaljer. Varför? Vid det här laget talade jag inte om projektet med orden; monumental makt utan använde istället benämningen; rädslans makt, vilket innebar stora skillnader för gestaltningen. Det intressanta låg i att undersöka hur mycket jag kunde reducera komplexiteten i min installation och samtidigt uppnå denna känsla av att konstverket äger makt över betraktaren, att betraktaren är mindervärdig inför detta. Därför närmade jag mig tanken med släta, monokroma ytor.  Valet av färg hade alltid varit med i tankeprocessen och jag hade många olika idéer kring färgsättningen, t.ex. tänkte jag på vad de olika färgerna kunde göra för betydelsen av perceptionen. Det svarta och vita, samt gråskalan, var alltid närvarande i mina olika visioner för färgsättningen men också färger som rött och blått. Till slut valde jag att inte inkludera färger eftersom dessa ofta (så som t.ex. de nämnda; rött och blått) bär på starka politiska budskap. Jag insåg att kontexten som min installation erbjuder färgerna bara skulle förstärka dessa associationer till politiska åsikter. Eftersom jag starkt ville undvika sådana associationer för att istället närma mig det ospecifika, valde jag att använda enbart den svarta ytan som kändes neutral i sin politiska åsikt, men stark i sin kulturella betydelse där vi kan utläsa korruption och ondska.

Jag tänker nu backa lite i tiden för att tala om något som skedde parallellt med det senaste stycket, nämligen; sökandet efter material. Detta var länge en svår del av projektet för mig. Att väga materialets vikt, styrka och yta mot kostnaden var en svår process. Det jag sökte efter var ett lätt material som var långt nog för att täcka hela de 2,5 meter höga väggarna på obelisken, samtidigt som jag hade visionen om en blank yta, för att göra det möjligt att dra paralleller till den släta, blanka, ytan hos polerad sten. Materialet skulle också vara starkt nog att fungera som stomme.

Som sagt så skedde dessa två processer parallellt och efter ett tag hade jag en tillräckligt tydlig plan och rätt material för att börja byggandet.

För er som läst mina senaste inlägg vet ni hur processen ser ut efter detta och jag finner denna del vara den viktigaste. Det är i denna senare del som jag gör de viktigaste observationerna och där jag ser på mitt tidigare arbete som en grund som kan förbättras. Dessa inlägg som beskriver denna del av processen är mycket svår att förkorta och implementera i ett inlägg som detta och risken är allt för stor att förståelsen går förlorad. Så till er som inte läste dessa inlägg lägger jag här nedan istället länkar till dessa om ni önskar läsa dem (om ni vill förstå hela processen är det av stor vikt att ni läser dessa):

Makt - Delrapport #3
Makt - Delrapport #4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar